چگونه سخنراني را به پايان برسانيم

آموزه هاي براي زندگي زيباتر

چگونه سخنراني را به پايان برسانيم

چگونه سخنراني را به پايان برسانيم

پايانِ سخنراني يكي از اصلي ترين قسمت هاي هر سخنراني است.

اين پايان سخنرانيِ ما هست كه صحبت هاي ما رو تكميل ميكنه، و مخاطب بيشترين جزيياتي كه در يك سخنراني به ياد مياره همين پايانِ  سخنراني هست. پايانِ سخنراني هم به اندازه شروع يك سخنراني اهميت داره.

زمانيكه داريم سخنراني خودمون رو انجام ميديم بايد حواسمون به پايانِ سخنراني باشه كه وقت كم نياريم، حتماً فيلم هايي رو ديديد كه وقتي تموم شدند اصلاً متوجه نشديم كه آخرِ فيلم چي شد و ميگيم كه عجب فيلمِ بي سَروتهي. سخنراني هم به همين شكله، مخاطب نبايد يك همچين حسي براش پيش بياد و بگه كه خُب آخرش چي شد.

چگونه سخنراني را به پايان برسانيم

جمع بندي و ارائه خلاصه اي از مطالبي كه ارائه شد

ما با جمع بندي و ارائه خلاصه اي از مطالبي كه در قسمت بدنه يك سخنراني ارائه داديم مي تونيم يك خلاصه اي از آنچه كه در صحبت هاي ما مطرح شد بيان كنيم.

نكته اي كه در اين قسمت خيلي مهمه اينه كه ما زماني كه به پايانِ سخنراني مي رسيم بهترِ كه اگر مورد جديدي به يادمون اومد ديگه بيان  نكينم، چرا كه ما وقتي در حال جمع بندي و ارائه خلاصه اي از مطالبي كه بيان كرديم هستيم، ذهن مخاطب براي ياد گرفتن نكته يا سرفصلي جديد آمادگي لازم رو نداره.


مخاطب در زماني كه ما در حال جمع بندي و بيان خلاصه اي از مطالب هستيم، در ذهنِ خودش مطالبي كه بيان شده رو دسته بندي و جمع بندي مي كنه و همينطور در ذهنِ خودش چيزهايي رو كه ياد گرفته تجزيه و تحليل مي كنه.

بنابراين يكي از راه هاي خوب و قدرتمند براي پايان دادن به يك سخنراني اين است كه مطالب رو بصورت خلاصه و يا شايد هم تيتر وار يكبار  براي مخاطب مرور كنيم.


 

دعوت به اقدام واضح

مورد بعدي كه براي پايان دادن به يك سخنراني مي تونيم ازش استفاده كنيم و واقعا هم تكنيك فوق العاده اي هست، اينه كه در پايانِ  سخنراني يك دعوت به اقدام واضح را انجام بديم.

شايد براتون سوال باشه كه دعوت به اقدام واضح اصلا چيه؟

دعوت به اقدام يعني اينكه از مخاطب بخواهيم كه كاري رو در جهت موضوع و هدف سخنرانيِ ما انجام بده، نكته اي كه در يك دعوت به اقدام بايد در نظر بگيريم اينه كه، دعوت به اقدام ما بايد قابل اجرا شدن و عملي شدن باشه و همونطور كه عرض كردم بايد در راستاي هدف از سخنراني ما باشه.

معمولا اينجور دعوت به اقدام ها هستند كه در خاطر مخاطبين باقي مي مونند. هر چقدر اين دعوت به اقدام ها خلاقانه تر و عملي تر باشه مي تونه تأثير زيادي در مخاطب ايجاد كنه.

اگر بخواهم از چندتا دعوت به اقدامِ خوب مثالي بزنم، اين موارد مي شوند:

مثلا در يك سخنراني براي سيگار، در پايانِ سخنراني به مخاطب ميگيم كه، در جلوي درب خروج يك سطل آبي رنگ هست، اگر واقعا تصميم به ترك سيگار كرده ايد پاكت سيگاري كه در جيبتون هست رو داخل اون سطل بندازيد و ترك سيگار رو از همين لحظه شروع كنيد.

يا مثلا در يك سخنراني براي حفظ محيط زيست و قطع درختان، سخنران دستش رو خيس كرد و به مخاطب ها گفت، اگر ميخواهيد كه شما هم سهمي در حفظ محيط زيست و قطع نكردن درختان داشته باشيد فقط كافيه زمانيكه دستتون رو با آب و صابون مي شوريد، قبل از اينكه از كلينكس (دستمال كاغذي) استفاده كنيد، دستتون رو ده مرتبه تكون بديد (يا به اصطلاح دستتون رو بچلونيد) تا آب هاي اضافه از دستتون خارج بشند و بعد به جاي اينكه چندتا دستمال كاغذي برداريد فقط با يك دستمال دستتون رو خشك كنيد.

سخنران همه اين مراحل رو خودش هم انجام داد تا به مخاطبين نشون بده كه واقعا مي شه با يك برگ دستمال كاغذي دست خودمون رو به راحتي خشك كنيم.

ما هم در سخنراني هامون بهتره كه كمي خلاقيت داشته باشيم تا بتونيم، دعوت به اقدام هاي خوب و مناسبي رو در جهت هدف سخنراني خودمون ايجاد كنيم.


 

منبع: سايت آموزش سخنراني ، آموزش فن بيان و فن بيان

برگرفته از نوشته: چگونه سخنراني را به پايان برسانيم

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.